Prozkoumejte všechny služby z energetického sektoru které nabízí platforma ENERGY-HUB
26. 11. 2025
Projekt se plánuje od 90. let minulého století, narazil však na odpor obcí a iniciativ. Kritikům se nelíbilo zejména to, že projekt by výrazně ovlivnil vzhled krajiny, a požadovali přepracování trasy. Zástupci kraje, dotčených obcí a energetické společnosti EG.D nyní dospěli ke shodě na nové variantě trasování, která je kratší než původní trasa a vyhýbá se poutnímu místu Maleniska.
"Vstupujeme do období s historicky největším nárůstem spotřeby elektrické energie. Stavba vedení velmi vysokého napětí mezi Slušovicemi a Slavičínem je zcela zásadní pro budoucí kapacitní napojení a stabilní dodávky elektřiny pro území Luhačovicka, Slavičínska, Uherskobrodska a Valašskokloboucka. Jde o projekt strategického významu," uvedl náměstek hejtmana Tomáš Chmela (STAN).
Zástupci kraje jsou rádi, že se povedlo najít společnou cestu. "Připravena je už písemná dohoda, která má stvrdit společný postup při prověřování nového koridoru i souvisejícího budoucího napojení rozvodny v Pozlovicích. Má jasně vymezit závazky všech účastníků – tedy Zlínského kraje, obcí, přes které trasa povede, a společnosti EG.D," uvedl krajský radní Miroslav Zemánek (TOP 09).
Energetici se o stavbu nového vedení velmi vysokého napětí mezi Slušovicemi a Slavičínem snaží přes 20 let. "Jsem rád, že jsme dosáhli se zástupci kraje a místních samospráv dohody. Jedná se skutečně o klíčovou energetickou stavbu, která zajistí nejen bezpečnější dodávky elektrické energie pro celý region Slavičínska a Uherskobrodska, ale pomůže také dalšímu rozvoji této lokality," uvedl zástupce EG.D Pavel Čada.
Dohodu by ještě letos měla schválit zastupitelstva dotčených obcí i krajské zastupitelstvo. "Do konce roku 2026 se pak počítá s pořízením územní studie, která prověří nové trasování i napojení rozvodny v Pozlovicích. Studie zahrne i posouzení dopadu na krajinný ráz a životní prostředí. Pokud studie potvrdí vhodnost nového řešení, Zlínský kraj pak následně, v horizontu let 2027 až 2029, pořídí změnu svých Zásad územního rozvoje," uvedla mluvčí. Stavba by mohla začít nejdříve v roce 2030. Celková délka nově navržené trasy činí 25 kilometrů. Náklady jsou vyčíslené na 385 milionů korun. Investorem stavby bude společnost EG.D.