Prozkoumejte všechny služby z energetického sektoru které nabízí platforma ENERGY-HUB

Zpět na novinky

Klimatická komunikace potřebuje srozumitelnější jazyk, shodli se experti

21. 05. 2025

"Nechci lidi děsit a vyvolávat v nich stud," uvedl Ondráš Přibyla, zakladatel projektu Fakta o klimatu. Míní, že klíčem ke změně je klid a schopnost zastavit se. Upozornil, že lidé si z komplexního balíčku Zelené dohody pro Evropu (Green Deal) často pamatují jen zákaz spalovacích motorů a nevnímají jeho další části. "Je třeba hledat překlady těchto politik, které budou mentálně uchopitelné," dodal. Pojmy jako dekarbonizace zůstávají pro většinu lidí neznámé, ačkoliv je možné většinu emisí snížit elektrifikací, úsporami a čistou energií, míní.

Projekt Fakta o klimatu vznikl jako dobrovolnická iniciativa a jeho cílem je poskytovat přesná, ale zároveň jednoduše vysvětlitelná data. "Lepší je pravdivé informace zabalit tak, aby byly stručné, vyslovitelné a pro člověka bezpečné - například 75 procent českých emisí pochází ze spalování fosilních paliv - a s tím se dá pak lépe pracovat," řekl Přibyla.

Složitost tématu potvrzuje i ekologická influencerka Rozárie Haškovcová. Na sociálních sítích oslovuje měsíčně až sedm milionů lidí a podle ní je zásadní najít rovnováhu mezi fakty a přístupností sdělení. Dobře funguje například téma uchopit s nějakým příběhem z běžného života.

Jan Krajhanzl z Institutu 2050 poukázal na to, že environmentální organizace měly v minulosti problém oslovit širší veřejnost. V současné době podle něj roste zájem o udržitelná témata, ale komunikace musí být strategická a inkluzivní. "Intenzivně řešíme téma dopravní chudoby. Není to něco, co teprve přijde s udržitelností. Je to problém tady a teď," upozornil. Věří, že promyšlený přístup může oslovit i ty, kteří se dosud o ekologii nezajímali. Dopravní chudoba je neschopnost jednotlivce plně se účastnit společenského života kvůli omezeným možnostem dopravy.

Klimatický redaktor Českého rozhlasu Jan Kaliba připustil, že téma klimatu sice vzbuzuje negativní reakce, ale zároveň vyvolává zájem. "Mám radost, že mi lidé píšou, i když je to často naštvaný e-mail. Vím ale, že se to odvysílalo, že se o tom mluví," uvedl.